fbpx
Søg
Close this search box.

Sådan starter du en podcast: En komplet guide for begyndere

sådan starter du en podcast podcast kursus

Vil du gerne starte en podcast, men føler at det er helt uoverskueligt?! I denne guide giver jeg dig tips og tricks, til dig der ønsker at komme godt i gang og skabe en podcast, som lytterne vil elske. Jeg tager dig gennem hele processen – fra idé og udstyr til optagelse, redigering og markedsføring.

1. Definér koncept og strategi

At have et klart koncept og en strategi er vigtigt, når du starter en podcast. Hvad skal din podcast handle om? Skal den underholde, informere eller inspirere? Tænk over, hvordan din podcast kan skille sig ud fra mængden. Har du mulighed for at invitere spændende gæster, fra dit netværk? At have en unik vinkel vil gøre din podcast mere attraktiv og engagerende.

2. Få styr på lyd og eventuelt video

Lydkvaliteten er alfa og omega. En god mikrofon og et roligt optagemiljø er et must for en professionel lydoplevelse. Hvis du har midlerne, er det en rigtig god idé at tilføje video til din podcast – på denne måde kan du nå flere mennesker, ved at smide små klip ud på de sociale medier. Dette skaber ekstra engagement og rækkevidde. Det kræver dog lidt ekstra forberedelse og udstyr, så beslut dig på forhånd for, om det er det rigtige for dig.

Du kan leje mit video podcast studie her.

3. AI-værktøjer

Redigering behøver ikke være besværligt. AI-værktøjer som Adobe Enhance Speech og ChatGPT kan hjælpe dig i processen. Adobe Voice Enhancer De fjerner støj og optimerer din lyd, så du kan fokusere mere på at lave indhold og mindre på teknik.

Jeg bruger selv ChatGPT til en masse af mine workflows – og booker du et kursus med mig, får du bl.a. adgang til alle min AI-workflows og specialdesignede ChatPGT plugins, der hjælper mig.

4. Podcast markedsføring og branding

For at få lyttere kræver det en god markedsføringsstrategi. Sociale medier er oplagte til at nå dit publikum, og korte videoteasere med et spændende hook kan skabe opmærksomhed om din podcast. Involvér dine gæster i markedsføringen – især hvis de har en stor følgerskare. Så sørg for at lave samarbejdstags med dem. På denne måde når indholdet ud på deres og din egen platform.

5. Den gode podcastvært

Du er ikke den perfekte podcastvært fra starten – det kræver øvelse! Tro mig… Der gik 5-10 afsnit før jeg selv havde fat i noget godt. Derfor siger jeg altid: Embrace dine fejl, og overvej måske at have dem med i podcasten. På denne måde bliver du langt mere menneskelig over for dine lyttere. Det vigtigste er at udvikle dig undervejs og skabe tryghed i din rolle som vært. Personlig udvikling og en lyst til at lære gør dig mere selvsikker og vil gøre din podcast bedre for lytterne.

6. Skab et godt workflow

Podcastproduktion kræver virkelig en fast rutine. Find et workflow, hvor du kan afsætte tid til optagelse, redigering, publicering og markedsføring. Til udgivelse bruger jeg bl.a. Podcasters by Spotify, da der her kan uploades videopodcasts (der vises som video også) på Spotify. De andre podcast platforme såsom Apple Podcast mm. trækker lyden fra afsnittet.

7. Brug SEO til din fordel

Podcast SEO er en ny ting – men det kan være afgørende for, hvor let lytterne finder din podcast. Lav relevante og præcise titler, og tænk over hvilke søgeord, der vil tiltrække din målgruppe. Skriv disse søgeord ind i dine beskrivelser! En god beskrivelse og brug af keywords kan være det, der gør forskellen på, om din podcast bliver fundet eller ej.

Afslutning

Tak fordi du læste med – og jeg håber du får noget ud af indholdet.


Skal du bruge et podcast bureau til at producere din podcast? Så læs mere her!

Book et podcast kursus med mig her.

Andre indlæg

Om Ludvig

Mit navn er Ludvig. Jeg producerer podcasts og driver en af Danmarks største podcasts “Ludvigs Podcast“.

Skal du leje et podcast studie?

Podcast kursus med Ludvig